European federation of dietetic associations

עמותת עתיד הינה חברה מלאה באירגון הדיאטטי האירופאי EFAD

EUROPEAN FEDERATION OF DIETETIC ASSOCIATION

EFAD הינו אירגון של אגודות דיאטטיות במדינות אירופה. במתכונתו הנוכחית נוסד ביוני , 1978, בקופנהגן. חברות היו 10 אגודות שיצגו כ – 10.000 דיאטניות.  ב - 2019 חברות בו 28 מדינות, המיצגות  35 אגודות מקצועיות ו 39 מוסדות אקדמיים המכשירים דיאטנים. עד אוקטובר 2019 הזכות להיות אגודות חברות מלאות ב – EFAD הייתה למדינות שהן חברות מלאות בשוק המשותף. באותה שנה שונה חוק החברות למדינות המוגדרות כאירופה על פי אירגון הבריאות הבינלאומי WHO. שינוי משמעותי זה בחוק איפשר לשנות את החברות הנליוות של ישראל – עמותת עתי"ד ב – EFAD כפי שהיה בכ- 20 השנים האחרונות, לחברות מלאה שוות חובות וזכויות כמן כל המדינות האחרות.

ל EFAD נשיאה, מזכירה כללית, גיזברית, ועד פעולה ואסיפה כללית של נציגים של אגודות דיאטטיות בלבד. מכל מדינה יותר מאגודה מקצועית אחת יכולה להיות חברה אך רק אגודה אחת מייצגת את המדינה בהצבעות. כמו כן, כל אגודה יכולה לשלוח 2 נציגים לאסיפת הנציגים, אך רק לנציג אחד בלבד מכל מדינה יש זכות הצבעה.

מטרות EFAD :

לקדם את התפתחות מקצוע הדיאטטיקה
לפתח דיאטטיקה על בסיס מדעי ומקצועי במשותף לכל האגודות המקצועיות
לטפח שיח בין אגודות מקצועיות ואירגונים (מקצועיים, חינוכיים, וממשלתיים) אחרים במדינות
לעודד תזונה נאותה לאוכלוסיה במדינות החברות
 

MISSION: 

לתמוך באגודות החברות בפיתוח תפקיד הדיאטנים בצימצום אי שוויון תזונתי ושיפור בריאות תזונתית

חזון VISION: EFAD, האגודות המקצועיות במדינות, והדיאטנים מוכרים כמנהיגים בתחום הדיאטטיקה והתזונה.EFAD ימשיך להיות גורם מקדם פיתוח וצמיחה של קשרים מקצועיים לקידום בריאות תזונתית, לצימצום אי שיוויון בריאות על רקע סוציואקונומי, ותתרום לצמיחה כלכלית

בכדי להשיג את החזון EFAD תומך ןמקדם רמה גבוהה באיכות הכשרה אקדמית, הכשרה מקצועית, פעילות מחקרית ושיתופי פעולה.

EFAD מקיימת כינוס מיקצועי -מדעי בן יומיים, אחת לשנה, בד"כ בסתיו, כל שנה במדינה אירופאית אחרת. לפני הכינוס המדעי מתקיימת אסיפה כללית בת יומיים, של הנציגים, בה דנים בנושאים תחוקתיים ותיפעוליים, פעילות עתידית, דיווח ותגובות לפעילות השנה החולפת.

לEFAD 5 ועדות קבועות: לימודי המשך; פעילות מקצועית; מחקר ופעילות מבוססת ראיות; אירגון כינוס שנתי; הכנת תוכנית מדעית לכינוס השנתי. במו כן יש 8 פורומים מקצועיים: סכרת; הגיל השלישי; בריאות הציבור; אונקולוגיה; השמנה; גסטרואנטרולוגיה, שרותי מזון; ספורט ופעילות גופנית.

ב- 2020 לא יתקיים כינוס מקצועי-מדעי באירופה אלה בשילוב עם הכינוס הבינלאומי ICDA המתקיים בקיפטאון, דרום אפריקה. כינוס הנציגים לעומת זאת, יתקיים  כרגיל באירופה, יתכן שבישראל.

EFAD הוא אירגון ללא מטרות רווח שלא תומך או מקדם כל פעילות פוליטית או דתית.

עמותת עתיד הצטרפה ל- EFAD בשנת 2007. נציגת עמותת עתיד מה-20.6.2007 היא ד"ר נעמי טרוסלר.

ובשנת 2019 עמותת עתיד הצטרפה ל-EFAD כחברה רשמית.

החשיבות בהשתייכות לארגון זה היא ייצוג ונראות של עמותת הדיאטנים בישראל בזירה הבינלאומית, הכרה של אירופה את מסלול ההכשרה ואופי העבודה של דיאטנים בישראל מתוך תקווה לאפשרות עתידית של עבודת דיאטנים מישראל במדינות אירופה.

נציגות עמותת עתיד ב-EFAD הן ד"ר נעמי טרוסלר ותמר פפר גיק.

לאתר ה-EFAD - לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר של ה- EFAD - לחצו כאן

למגזין ה- EFAD - לחצו כאן

 

בריאות בת קיימא במעגל החיים

ארגון ה-EFAD הוציא נייר עמדה ומידע על בריאות בת קיימא במעגל החיים בתמיכת המדינות החברות באיגוד, ובינהן ישראל.

לקריאת נייר העמדה המלא

להלן אינפוגרפיקה מתורגמת לעברית המסכמת את נייר העמדה.

 

The International Confederation of Dietetic Associations

ארגון בינלאומי של איגודים של דיאטנים ותזונאים מכל העולם. בארגון חברות 40 מדינות, והוא מייצג 160,000 דיאטנים מהעולם. מטרת הארגון לקדם את המעמד של הדיאטנים בעולם, על ידי יצירת סטנדרט מקצועי של המקצוע. עוד עוסק הארגון בהעלאת המודעות לצורך בדיאטנים, ביצירת שיתופי פעולה בין איגודים ויצירת דיאלוג בין דיאטנים בעולם. פרטים נוספים אודות הארגון ניתן למצוא באתר שלהם:  http://www.internationaldietetics.org/

הארגון מקיים כנס בינלאומי אחת ל- 4 שנים. הכנס האחרון התקיים בספרד, הכנס הבא יתקיים בדרום אפריקה בשנת 2020.

נציגת העמותה מול הארגון היא ד"ר ניבה שפירא, שצפויה לכהן ב- 4 השנים הקרובות.

נציגות העמותה בעבר:

ד"ר גילה רוזן

ד"ר נעמי טרוסלר

ד"ר אולגה רז

 

הידעת? בשנת 1992 התארח כנס ה- ICDA בירושלים. הכנס התקיים בישראל הודות לפעילותן הנמרצת של ד"ר אולגה רז, ד"ר דורית ניצן-קלוסקי, אסתר גונן ודליה קלישבסקי (מזכירת האיגודים הפארה רפואיים בהסתדרות). אביבה אפשטיין שמשה כיו"ר הכנס, ד"ר נעמי טרוסלר כהנה כיו"ר הוועדה המדעית של הכנס ואסתר גונן כמתאמת הכנס.