UP TO DIET - גיליון מספר 2 - יולי 2016

- 10 - טיפים בנושא בררנות אכילה 10 צמצום המגוון התזונתי הוא חלק מתהליך התפתחותי שמתרחש אצל כל ילד. בסביבות גיל שנה וחצי–שנתיים מתחילים ילדים לפתח נאופוביה – חשש ממזון חדש. כדי שהדבר לא יגרור מאבקי כוחות ליד שולחן האוכל, ובמקביל לא יוביל לצמצום משמעותי במגוון האוכל, הנה כמה המלצות להורים, המתאימות אגב, לכל תקופת הילדות. . התחילו לחשוף את ילדכם למגוון מזונות מוקדם 1 ככל הניתן. לפני שמתחילה לרוב בררנות האכילה ישנו חלון הזדמנויות, מגיל חצי שנה ועד גיל שנה וחצי. בשלב זה הילד עדיין מוכן לטעום ולהתנסות בטעמים שונים. חשוב להתאים את מרקם המזון ליכולת הלעיסה של הילד. לדוגמה, ניתן להכין פירה מארטישוק, מסלק או מברוקולי, או להכין מהם לביבות בשלב מאוחר יותר. הרעיון הוא לא להגישם רק בצורתם הטבעית והמוכרת. . צאו מהשגרה, שנו את מגוון האוכל בארוחות. אצל 2 הורים ישנה נטייה להיצמד לאותם מאכלים שגרתיים, כאלה שברור וידוע לכם שהילד אוכל. הוסיפו בכל ארוחה מאכל שמאתגרת את הילד, כי אולי אינו מכיר אותו. מאכלים כאלה יכולים להיות קטניות מבושלות, מאפינס ירקות, או ירק חדש שאינכם נוהגים להגיש, כמו קולרבי או כרובית חיה. . חזרו והגישו מזון חדש גם אם הילד לא אוכל ממנו. 3 חשיפות חוזרות 15–12 מחקרים מצאו כי נדרשות למאכל מסוים בכדי שילד יכיר אותו, יתרגל אליו ויסכים לאכול ממנו. . הציעו כמויות קטנות. במאכלים חדשים ניתן להיעזר 4 בכפיות טעימה, כמו הכפיות שאיתן אוכלים גלידה. הן קטנות ולכן הכמות שניתן להעמיס על גבן היא קטנה ולא מאיימת. הנחת כמות קטנה של מזון בצלחת הילד מאפשרת לו לסיים את המנה ולבקש תוספת אם ירצה. . ילדים אוהבים להיות עצמאיים. אפשרו לילד להגיש 5 לעצמו מהירקות המוגשים לשולחן. בעשותכם כך, הוא ירגיש שסומכים עליו (תחושה שהוא כבר "ילד גדול"). הנחו את הילד לקחת כמות שהוא מעריך שיצליח לסיים, והסבירו לו כי תמיד יוכל לקחת תוספת. . שנו את דרך ההגשה של אותו מזון. ישנם מזונות 6 שניתן להגיש אותם מבושלים, טריים או אפויים, לחוד או בשילוב מאכלים אחרים שהילד אוכל. לדוגמה, גזר ניתן להגיש מבושל, לבדו או בשילוב עם אורז, אפוי בתנור כאנטיפסטי, בתוך עוגה, בצורה טבעית בסלט גזר-חי מתוק או מלוח, או בצורת ל (דיפ). ָ בּ ְ ט ִ מקלות לטבילה במ . ערכו לילד היכרות עם מאכלים שהוא נמנע מהם. 7 היכרות כזאת יכולה להתחיל בקטיף במטע, בסידור הירקות במקרר או בהשתתפות בקניות בסופר. תוכלו להנחות את הילד לבחור בכל קנייה ירק אחד חדש שאינו מכיר. שלבו את הילד בהכנת האוכל. ילדים רבים יהיו מוקסמים למשל, מהתהליך שעוברת ביצה במהלך טיגונה במחבת, והפיכתה מנוזלית למוצקה. . הימנעו מלתייג מראש את הילד כבררן אכילה או 8 מלהשלים עם כך שאינו אוכל מזונות מסוימים. אפשרו לילד להיחשף להתנסויות שונות. ייתכן והילד יפתיע אתכם, וכאשר הוא יתארח אצל חברים יאכל מאכל שאינו נוהג לאכול בבית. בקשו את המתכון והכינו יחד עם הילד את המאכל שאכל אצל חבריו. . ארוחה משפחתית מהנה תוביל את הילד להוריד 9 הגנות ולהפחית מאבקים. כדי להפוך את הארוחה לכזאת ניתן לשלב בה משחקים. לדוגמה, כל משתתף בארוחה יספר מה הדבר שהכי ריגש או עניין אותו באותו היום, עם מי הוא היה רוצה להיפגש או מה הוא חולם שיקרה לו מחר בבוקר. ארוחה משפחתית היא מפגש חברתי ואיננה רק פעולת אכילה. ברר נ ו ת אכי לה אצל י לדים אי נה גז י רה משמ י ים. נ י ת ן ל טפל בה, ו בתהל י ך נכו ן להצל י ח להגדי ל את המג ו ו ן התז ו נ ת י . תש ו מת ל ב של ההו ר ים י חד עם ט יפו ל מ וקדם ככל הנ י ת ן בבע יה, יכו ל ים להב יא לת וצאו ת ט ו ב ו ת. R.D. B.Sc. תרצה שני, דיאטנית אתר

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=