על לימודי מדעי התזונה ורישיון דיאטן/תזונאי בישראל

מיהו דיאטן?

דיאטן הוא מי שסיים תואר ראשון במדעי התזונה באחד מחמשת המוסדות המוכרים ללימודי תזונה בארץ (רשומים מטה) או במוסד אקדמי מוכר בחו"ל, עבר הכשרה מקצועית של חצי שנה הכללה התנסות קלינית בבתי חולים, בקופות חולים ובבריאות הציבור, ועבר בהצלחה את בחינת הרישוי של משרד הבריאות לקבלת תעודת תזונאי/דיאטן.

תפקיד הדיאטן הוא להתאים לאדם תכנית טיפול תזונתית במטרה לשפר את בריאותו ואיכות חייו. השיקולים הנלקחים במהלך בניית התכנית הם: מצב רפואי (לפי אבחנות רפואיות ובדיקות דם), מצב תזונתי (לפי שאלוני סיקור, לפי אנמנזה תזונתית מעמיקה, בדיקות אנטרופומטריות של משקל, גובה, היקפים, קפלי עור ועוד) ועוד. חשוב להדגיש כי הדיאטן לוקח בחשבון גם את הרקע האישי של המטופל: מצבו הסוציו - כלכלי של האדם, התרבות ממנה בא, המסוגלות שלו בתקופה הנוכחית וכמובן את רצונותיו של האדם. בניית תכנית תזונתית מתאימה היא לא פעם אתגר עבור איש המקצוע. לעתים קרובות, אדם סובל ממספר מצבים רפואיים שההמלצות התזונתיות עבורם סותרות (לדוגמה: אדם עם אי ספיקת כליות מוגבל בצריכת חלבון, מאידך הוא עלול להיות בתת תזונה שדורשת העשרת חלבון). במקרים אלו, הדיאטן מפעיל שיקול דעת מקצועי וקובע סדר קדימויות לאיזון הבעיות השונות.

מלבד בניית תכנית תזונתית, תפקיד הדיאטן גם ללוות את האדם שעבורו נבנתה התכנית. שינוי אורח חיים איננו משימה פשוטה. לראייה, למרות הידע הרב שנצבר לגבי החשיבות של תזונה נכונה ופעילות גופנית במניעה ובטיפול של מגוון מצבים בריאותיים, ונגישות המידע בעידן האינטרנט, שיעור התחלואה הכרונית נמצא בעליה.

כאן נכנסת לתמונה המיומנות הטיפולית של הדיאטן. דיאטנים עוברים כל העת הכשרה טיפולית ורוכשים כלים לעידוד והובלת שינוי התנהגותי בקרב המטופלים. דיאטנים רבים משתמשים במגוון כלים טיפוליים דוגמת ראיון מוטיבציוני, NLP,CBT, אימון ועוד על מנת לשכלל את המיומנות הטיפולית ולסייע לאנשים למצוא את הדרך הנכונה עבורם כדי להצליח לעשות שינוי ולהתמיד בו לאורך זמן. 

לימודי תזונה:

תואר ראשון אקדמי במדעי התזונה B.S.c Nutrition ניתן ללמוד ב-5 מוסדות אקדמיים בארץ:  

1. הפקולטה לחקלאות, האוניברסיטה העברית

2. המכללה האקדמית תל חי

3. אוניברסיטת אריאל בשומרון

4. המרכז האקדמי פרס

5. המכללה האקדמית אשקלון

משך הלימודים 3 שנים, כאשר המבקשים להיות דיאטנים צריכים לעבור הכשרה מעשית בהיקף של 750 שעות (חצי שנה) במסגרת בית חולים, קופות החולים ובריאות הציבור.

בסיום ההכשרה המעשית יש לעבור בחינת רישוי על מנת לקבל תעודן דיאטן/תזונאי מטעם משרד הבריאות.

 *** שימו לב כי נכון לשנת 2017 זמן ההמתנה להכשרה מקצועית כשנתיים ***