השמנה בגיל הילדות נחשבת מגיפה במדינות רבות. היום, על פי הערכות,
כ-18 מיליון ילדים בעולם, שגילם פחות מ-5, הם שמנים.
נתונים אלו מדאיגים לאור העובדה שמחקרים שבדקו את הקשר בין השמנה
בילדות להשמנה בבגרות מצאו כי שליש מהילדים בעלי עודף משקל
בגילאי הגן יהפכו למבוגרים שמנים .
בגיל בית הספר 50% מהילדים בעודף משקל יגדלו להיות מבוגרים שמנים .
(1,2)
הסיבה להשמנה היא מאזן הקלורי החיובי: ילדים אוכלים יותר מההוצאה האנרגטית שלהם,
הם מבלים שעות מול מסכי המחשב והטלוויזיה ונחשפים למזון עתיר שומנים וחסר ערכים תזונתיים.
מחקר שהתפרסם במרס 2008 בEuropean journal of Clinical Nutrition (3),
בדק צריכת מזונות " אקסטרה" בקרב 3,007 ילדים אוסטרליים בני 18-2 שנים .
מזונות ה" אקסטרה" הוגדרו כמזונות המכילים מעל 15% שומן ו\ או מעל 20% סוכר
ואינם נחוצים לצרכים החיוניים של הגוף.
תוצאות המחקר הראו כי מזונות "אקסטרה" נצרכו פי 4-2
מעל המלצת המדריך האוסטרלי לאכילה בריאה
(AGHE- Australian Guide to Healthy Eating)
ותרמו ל41% מסך הקלוריות היומיות.
כמות הסידן והאבץ שנצרכו, שמקורם במזונות "בריאים",
הייתה מתחת להמלצות AGHE. מסקנות המחקר היו שמזונות ה"אקסטרה"
תורמים באופן מופרז לצריכת אנרגיה, שומן וסוכר. כמו כן, מזונות אלה מספקים, באופן יחסי לתרומתם האנרגטית הגבוהה,מעט ויטמינים, מינרלים ויסודות קורט, ובייחוד מעט סידן ואבץ.
גיל ומין היוו גורם מכריע של צריכת מזונות "אקסטרה" בנים וילדים גדולים יותר צרכו יותר סוגים של מזונות "אקסטרה", לעומת בנות וילדים צעירים יותר.
עם העלייה בגיל נראתה גם עלייה בכמות מזונות ה"אקסטרה"
הנצרכת, מ-33% מצריכת האנרגיה היומית בקרב גילאי 3-2, ליותר מ-40% בגילאים גבוהים יותר.
הסטטיסטיקה העולמית מראה כי 90% מהבנות ו-70% מהבנים בגילאי 18-9
לא מגיעים לכמות הסידן היומית המומלצת(4).
25% מהילדים בעולם בגיל 0-3 שנים סובלים מאנמיה מחוסר ברזל.(5)
כמו כן, באחרונה פורסם רבות על המחסור הקיים בוויטמין D
באוכלוסייה הכללית ובאוכלוסיית הילדים בפרט.
בסקרים שנערכו בבית חולים רמב"ם בשנים 2003 ו-2006 לגבי צריכת סידן וברזל
אצל בנים ובנות בין הגילאים 1-12 שנים נמצאו צריכת סידן וברזל מתחת להמלצות DRI.
ככל שגיל הנבדקים עלה, אחוז הנבדקים שצרכו סידן וברזל מתחת להמלצות עלה אף הוא.
נתונים אלה אינם מפתיעים לאור תוצאות המחקר לעיל,
וכשמביאים בחשבון כי ילדים היום שותים פחות חלב ויותר משקאות קלים
ונחשפים בתדירות גבוהה לחטיפים ולמזון מהיר ולא בהכרח מזין.
מחסור בסידן ובוויטמין D ימנע השגת מסת עצם אופטימאלית ויעכב צמיחה לגובה
שני פרמטרים בעלי חשיבות מרובה לגדילה בילדות.
מחסור בברזל ישפיע על התפתחות קוגניטיבית בגילאי הינקות והילדות.
נתונים אלו מדגישים קונפליקט מוכר לכל אנשי המקצוע
הקונפליקט התזונתי שבין הורים לילדיהם.
הורים רוצים לתת לילדיהם את המזון הטוב והבריא ביותר עבורם לגדילה מיטבית.
לעומת זאת - המזון שילדים אוהבים ורוצים לאכול
לא בהכרח מזון בריא ולכן יש להגביל את צריכתו.
אם כך, איך גלידה יכולה לעזור בפתרון הקונפליקט?
כיצד יכולים ההורים להתמודד עם רצונות הילד לעומת צורכי הגוף?
איזה ילד לא אוהב גלידה? איזה ילד אומר לא לשלגון?!
לשם כך פיתחה גלידת שטראוס את סידרת מוצרי הילדים
הכוללת את סדרת המוצרים החלביים מילק טיים ושלגוני הקרח סופר קיד,שניהם מכילים רכיבים בריאותיים.
סדרת מילק טיים כוללת שלגונים חלביים המועשרים בסידן ובוויטמין D3
צורת הוויטמין בעלת משך הפעילות הארוך יותר.
כל שלגון בסדרת , מכיל בין 100-120 קק"ל,
2.8-2 גרם חלבון, 205 מ"ג סידן ו- 1.1-0.5 מק"ג ויטמין D3.
כמות זו שווה ל-40%-15% מהמלצות הDRI לסידן לילדים ומתבגרים עד גיל 18,
ול-20%-10% מהמלצות הDRI לוויטמין D לילדים ומתבגרים עד גיל 18.
האינדקס הגליקמי של הגלידה נע בין 60–87,
אולם העומס הגליקמי ל-50 גרם גלידה נמוך, ועומד על 8 בלבד.
עומס גליקמי זה מבטיח ספיגת סוכר איטית, וכתוצאה מכך - הפרשת אינסולין מועטה,
מה שיתרום למרכיב השובע בארוחה.
שלגוני סופר קיד הם קרחונים מועשרים ברזל וויטמין C.
כל קרחון בסדרת סופר קיד מכיל 62 קק"ל, 1.6 מ"ג ברזל ו- 9 מ"ג ויטמין C.
כמות זו שווה ל-14%-22% מהמלצות ה DRI לברזל לילדים ומתבגרים עד גיל 18,
ול-12%-60% מהמלצות ה DRI לוויטמין C לילדים ומתבגרים עד גיל 18.
יתרון תוספת ויטמין C לקרחון הוא שבמצב קפוא תהליכי הפירוק של הוויטמין
איטיים מאוד ולכן הוא נשאר פעיל ומסייע לספיגת הברזל.
כל שלגון בסדרת מוצרי הילדים הינם מנה מדודה וקלה לכימות.
בכל המוצרים בסדרת הילדים של גלידת שטראוס,
נעשה שימוש בתמציות טעם ובצבעי מאכל טבעיים בלבד.
גלידות ושלגונים מכילים רכיבים בריאותיים
כמו חלבון, סידן ,ויטמין D, ברזל וויטמין C מעניקים פתרון מושלם לדילמת ההורים.
מוצרי הילדים של גלידת שטראוס מאפשרים לשלב בתפריט
כחלק מארוחות ביניים מזונות כייפיים בעלי ערכים תזונתיים.
סדרת הילדים של גלידת שטראוס:
מוותרים בקלות על "אקסטרה" – עוברים בכייף לרכיבים בריאותיים
כחלק מהפינוק היומי של תזונה מאוזנת בכל ימות השנה.
נכתב על ידי ענבל כץ פרידלנדר
דיאטנית קלינית.
1.Whitaker RC, Wright JA, Pepe MS, Seidel KD, Dietz WH.Predicting obesity in young adulthood from childhood and parental obesity.N Engl J Med. 1997 Sep 25;337(13):869-73.
2.Lissau I, Overpeck MD, Ruan WJ, Due P, Holstein BE, Hediger ML.Body mass index and overweight in adolescents in 13 European countries, Israel, and the United States.Arch Pediatr Adolesc Med. 2004 Jan;158(1):27-33.
3.Rangan AM, Randall D, Hector DJ, Gill TP, Webb KL. Consumption of 'extra' foods by Australian children: types, quantities and contribution to energy and nutrient intakes.Eur J Clin Nutr. 2008 Mar;62(3):356-64. Epub 2007 Mar 14.
4..Huth PJ, DiRienzo DB, Miller GD. Major scientific advances with dairy
Foods in nutrition and health. J Dairy Sci. 2006 Apr;89(4):1207-21.
5. Black MM. Micronutrient deficiencies and cognitive functioning.
J Nutr. 2003 Nov;133(11 Suppl 2):3927S-3931S